flag poland
flag germany
flag united kingdom

Druk książek

Choć mogłoby się wydawać, że druk książek wymaga złożenia dużego zamówienia, obecna technologia pozwala w przystępnej cenie wydrukować nawet pojedynczy egzemplarz. 

Mimo że w języku potocznym rozróżniamy książki i katalogi, z punktu widzenia technologii druku jest to dokładnie ten sam produkt. Jeżeli więc chcesz wydrukować katalog, wszystkie informacje na temat drukowania książek przydadzą Ci się w lepszym zaplanowaniu zamówienia. 

druk książek

Możliwości

Technologia druku książek

Odpowiednie dobranie technologii pozwala zrealizować każde zamówienie.

Wydrukowanie książki jest możliwie jest w dwóch technologiach.

Druk cyfrowy

Pozwala na wydrukowanie nawet pojedynczego egzemplarza książki, a termin realizacji to nawet jeden dzień.

Druk offsetowy

Optymalną cenę w tej technologii uzyskamy dopiero przy nakładzie kilkuset sztuk, w zależności od formatu książki. 

zapytaj o cenę

Zapytaj o cenę

4 rzeczy, które musisz wiedzieć, zlecając druk książek

Nakład

Wspomnieliśmy już, że wydrukować można nawet pojedynczy egzemplarz. Wraz z nakładem spada jednak cena jednostkowa książki. Zapytaj przy składaniu zamówienia, jaka jest optymalna liczba egzemplarzy dla Twojej produkcji. Może się okazać, że niemal w tej samej cenie dostaniesz więcej egzemplarzy.

Przykład: jedną sztukę książki w formacie A5, o liczbie stron 320, z miękką okładką, można wydrukować za około 200 zł – dokładnie tą samą cenę zapłacisz za 10 sztuk tej samej książki. Nie jest to żadna ukryta sztuczka drukarni, ale efekt wyceny procesu technologicznego, przy którym nie każda zmiana nakładu wiąże się ze zmianą ceny.

Pamiętaj, aby zawsze zapytać drukarnię o optymalny nakład zbliżony do Twoich potrzeb.

Pliki do druku

Przygotowanie poprawnych plików, z których będzie można wydrukować książkę, nie jest sprawą prostą. Jeżeli efekt ma być najlepszy z możliwych, do druku książki warto dobrze się przygotować. Oto kilka naszych wskazówek:

  • właściwy format pliku – PDF/X-1a lub PDF/X-3-2002 bez osadzonych profili kolorystycznych,
  • osobne pliki dla okładki, osobne dla zawartości książki,
  • zdjęcia w minimalnej rozdzielczości 300 dpi, optymalnie 400 dpi oraz szkice monochromatyczne w minimalnej rozdzielczości 1200 dpi, optymalnie 1600 dpi, 
  • właściwa przestrzeń barw to CMYK, a dla tekstów – wyłącznie kolor czarny,
  • spady 3 mm oraz dodatkowe 5 mm dla oprawy twardej (według rozrysu),
  • linie i teksty we właściwym rozmiarze minimalnym.

Przygotowując produkcję, przetworzymy przesłane przez Ciebie pliki, aby mieć pewność, że końcowy efekt będzie najlepszy z możliwych oraz aby nie dopuścić do błędów. Nie zmienia to jednak faktu, że im lepiej przygotujesz swoje pliki, tym sprawniej i szybciej zrealizujemy Twoje zamówienie.

Jak długo zajmuje druk książek?

Zakładamy tutaj, że otrzymaliśmy już poprawne pliki do druku. To właśnie na tym etapie powstaje najwięcej opóźnień, a nie bardzo mamy wpływ na ten etap zamówienia. 

W trybie ekspresowym i w nakładzie nieprzekraczającym 100 szt książkę można wydrukować już w ciągu 1–3 dni, w zależności od jej parametrów. W standardowym trybie druk książek zajmuje 7 do 10 dni. 

Duże nakłady to czas produkcji od 14 do 30 dni, ponieważ jest to już technologicznie bardziej skomplikowany i wieloetapowy proces, który jak już wiesz, odwdzięczy się niższą ceną jednostkową książki. 

Planując swoje zamówienie, warto każdorazowo skonsultować się z drukarnią. Pozwoli to potwierdzić czas realizacji w danym momencie. Jak w przypadku wielu branż, również w druku są tak zwane gorące okresy. Zleceń jest wtedy bardzo dużo, a przez to czas realizacji może się zauważalnie wydłużyć. Warto więc zawczasu, wraz z drukarnią, zaplanować produkcję, aby uniknąć niespodzianek. 

Logistyka związana z transportem książek

Transport książek nie różni się znacząco od transportu innych towarów. Czas dostawy w europie nie przekracza paru dni i nie stanowi większego problemu. Przy projektowaniu książki warto jednak wziąć pod uwagę jej ewentualne pakowanie. Jeżeli książka ma być transportowana w kartonach, a jej rozmiar nie pasuje do standardowych rozmiarów opakowań, warto zamówić je odpowiednio wcześniej lub też zamówić odpowiednie wypełnienia pustych przestrzeni. 

Jeżeli przy produkcji zastosowano drogie elementy, takie jak niestandardowa oprawa twarda, warto dodatkowo zabezpieczyć książki, na przykład za pomocą obwoluty. 

Warto również przewidzieć kwestie związane z wysyłką pojedynczych egzemplarzy do klientów końcowych. Jeżeli książka ma być dystrybuowana w ten sposób, jej waga powinna się mieścić w granicach taryf pocztowych. Najgorszą sytuacją jest, jeśli waga książki wraz z opakowaniem, w którym jest rozsyłana, przekracza minimalnie próg taryfy. Jest to błąd na etapie projektowania książki, który wygeneruje dodatkowe koszty logistyczne. 

Przy wysyłce wyłącznie w pakietach po wiele sztuk ten problem przeważnie nie występuje, ale zawsze warto przeliczyć wagę i rozmiary oraz porównać je z modelem dystrybucji. 

Jaki format książki wybrać? 

Format książki, czyli w praktyce jej rozmiar, może być dowolny. Są jednak pewne niuanse, przemawiające za wyborem konkretnego rozmiaru. 

Najpopularniejsze formaty książek. 

Najpopularniejsze formaty książek związane są z normami DIN (Deutsches Institut für Normung), a dokładnie normą DIN 476 zwaną obecnie ISO 216. Stworzona już w 1922 roku norma definiuje rozmiary arkuszy papieru, na przykład najbardziej znanego, czyli A4.

Najpopularniejszymi formatami książek są A5 (148 x 210 mm),  B5 (176 x 250 mm / 165 x 235 mm) oraz 120 x 190 mm. Są to rozmiary najczęściej zamawiane i optymalne technicznie. 

Jak dobrać format książki? 

Rozmiar książki zależy od kilku czynników. Od strony czysto komercyjnej warto zastanowić się, w jaki sposób książka będzie używana. Czy jest to duży album, który ma pięknie prezentować się na półce, czy też książka, która powinna bez trudu zmieścić się w torebce. Należy również pamiętać, że niektóre publikacje mają narzucone formaty, na przykład część publikacji naukowych. 

Ważnym czynnikiem jest również budżet. Przy ograniczonym budżecie warto korzystać ze standardowych formatów książek, łatwych w druku i zachowaniu odpowiedniego procesu technologicznego. Odpowiednie ułożenie włókien papieru pozwala uzyskać właściwą stabilność stron książki.

Niektóre formaty generują kłopoty. 

Jak już wspomnieliśmy, wybór odpowiedniego formatu książki  może przyspieszyć i zmniejszyć cenę druku. Należy również wspomnieć, że niektóre, nawet pozornie popularne formaty, mogą generować kłopoty.

Przykładowo, zestawienie formatu A4 i orientacji poziomej znacznie podnosi cenę, szczególnie gdy książka ma występować w twardej oprawie. W przypadku oprawy twardej, ze względów technologicznych, wybór niektórych formatów nie będzie możliwy. 

Warto, przed zakończeniem procesu projektowania książki skonsultować się z drukarnią, aby potwierdzić wszystkie parametry. 

Rodzaje grzbietów książki i ich funkcja

Grzbiet i oprawa książki to nie tylko kwestia estetyczna ale przede wszystkim techniczna. Wybory w tym aspekcie wpływają na wygląd jak i trwałość produktu. 

Oprawa zeszytowa, czyli brak grzbietu.

W przypadku broszur o ograniczonej liczbie stron możliwe jest zastosowanie najprostszego sposobu łączenia, czyli oprawy zeszytowej. Stosuje się tutaj najczęściej dwie zszywki. 

Łączenie za pomocą spirali. 

W przypadku spirali mamy do wyboru dwie technologie: spirala zaciskowa (wire-o) oraz droższy wariant: spirala wkręcana (coil). W tym typie również nie występuje grzbiet. Niewątpliwą, techniczną zaletą spiral jest możliwość umieszczenia dowolnej kartki w dowolnym miejscu, co nie zawsze jest możliwe w innych technologiach łączenia. 

Oprawa miękka, klejona. 

Najbardziej popularna z opraw w przypadku druku książek, z grzbietem co najmniej 3mm. Do łączenia używa się zazwyczaj kleju na gorąco (hot melt) lub bardziej trwałego i elastycznego PUR (poliuretanowy klej reaktywny). 

Oprawa miękka, szyto-klejona.

Ten typ połączenia składek daje bardzo dużą trwałość. Wspomnieć jednak należy, że już samo łączeniem klejem PUR prowadzi do bardzo dobrych rezultatów. Korzystanie tego typu łączenia ma zatem wyraźne uzasadnienie. W innym przypadku może ono stanowić tylko niepotrzebny wydatek. 

Druk książek w oprawie twardej. 

Zdecydowanie najdroższy typ oprawy, ale też robiący największe wrażenie. Okładka ma zazwyczaj 2–3 mm litej tektury. Do tego należy doliczyć oklejkę, czyli zadrukowany materiał (papier, włókno lub skóra), który przykleja się do twardych części okładki i grzbietu. W niektórych przypadkach oklejka sama w sobie może stanowić grzbiet. 

Dodatkowym elementem może stać się również obwoluta, czyli papierowa lub wykonana z tworzywa sztucznego okładka ochronna z zagiętymi brzegami (skrzydełkami) wchodzącymi do środka pod okładzinę. Szczególnie często jest ona stosowana przy drogich oprawach, aby chronić je przed uszkodzeniami mechanicznymi.

W przypadku druku książki w oprawie twardej składki są zazwyczaj szyte nićmi, po czym klejone w blok i zawieszane na okładkach. Wyjątek stanowią małe nakłady, gdzie niekiedy stosuje się tylko klejenie z pominięciem szycia. 

7 najczęściej popełnianych błędów przy druku książek

Proces technologiczny druku książki nie należy do najbardziej skomplikowanych, ale z łatwością można popełnić szereg błędów, które wpłyną negatywnie na wiele aspektów produkcji. 

Z niskiej jakości elementów nie da się wydrukować ładnej książki.

Jeżeli książka zawiera zdjęcia lub szkice, ważne aby te elementy dostarczyć w odpowiedniej jakości. Zdjęcia skompresowane powinny być w formacie JPEG w maksymalnej rozdzielczości lub ZIP. Optymalne formaty dla szkiców, to te bezstratne – LZW, ZIP, CCIT G4.

Drukowanie drobnego, czarnego tekstu zdefiniowanego w CMYK.

Czarny czarnemu nie równy, szczególnie w palecie kolorów CMYK. Paradoksalnie, najładniejszy, najgłębszy czarny uzyskuje się nie z czystego czarnego (składnik K z palety CMYK) ale z połączenia wszystkich 4 kolorów.

Sytuacja trochę się komplikuje przy drukowaniu drobnego tekstu. Połączenie kolorów otrzymuje się, nakładając jeden kolor na drugi. Przy drobnych elementach istnieje ryzyko przesunięcia jednego z kolorów, co spowoduje, że tekst będzie wyglądał na rozmyty. Ryzyko nie jest duże, ale jeżeli problem wystąpi, praktycznie nie jest możliwe naprawienie błędu bez ponownego druku. Im lepsza jest maszyna drukująca, tym mniejsze ryzyko, co wcale nie oznacza, że da się je wyeliminować do zera. 

Aby uniknąć problemów, czarne, niewielkie litery (font w rozmiarze nie większym niż 7pt) powinny być drukowane wyłącznie z czystego koloru czarnego (C-0%,M-0%, Y-0%, K-100%).

Projekt druku książki bez marginesów bezpieczeństwa.

Umieszczanie ważnych elementów (lub wręcz jakichkolwiek elementów) blisko krawędzi może dać bardzo niespodziewane efekty. Cięcie dużej ilości arkuszy, wraz z technologicznie dopuszczalną niedokładnością maszyny może spowodować, że elementy umieszczone za blisko krawędzi zostaną najzwyczajniej w świecie przycięte. Zwłaszcza w przypadku broszur w oprawie zeszytowej, gdzie składki środkowe są wyraźnie węższe od tych zewnętrznych.

W przypadku każdego wydruku, nie tylko druku książek, oprócz spadów należy zachować również marginesy bezpieczeństwa, tak aby proces technologiczny nie wpłynął na jakość końcowego produktu. 

Druk książek a minimalne i maksymalne nafarbienie. 

Druk to nic więcej jak precyzyjne moczenie papieru farbą, przy którym ważne są odpowiednie proporcje. Zarówno za dużo jak i za mało farby może spowodować problemy. 

Wspomnieliśmy wyżej, że najładniejszy czarny uzyskać można łącząc wszystkie składowe CMYK. Teoretycznie super efekt powinno dać ustawienie każdej składowej na 100%. W praktyce taka ilość farby nie wchłonie się jednak w żaden papier. Farba zacznie bowiem przesiąkać i mazać. Bezpieczny limit nafarbienia, to około 280% (suma składników CMYK).

Podobnie ma się sytuacja z małą ilością farby. Aby druk był widoczny i poprawny, minimalne wartości składowych CMYK nie powinny być mniejsze niż 5–10%. Konkretne wartości zależą od wybranego papieru. Zbyt rzadki raster po prostu całkiem zniknie z obrazu.

Należy zaznaczyć, że to rodzaj papieru odgrywa ważną rolę przy ustalaniu maksymalnego i minimalnego pokrycia farbą. Ważne więc, aby projekt nie pozostawał w oderwaniu od podłoża, na którym chcemy naszą książkę wydrukować. 

Nietypowy lub źle dobrany papier. 

Rynek poligraficzny daje wybór między tysiącami różnych papierów, nie inaczej jest w przypadku druku książek. Wielu producentów i wiele produktów o zróżnicowanych właściwościach. Wybierając niestandardowy papier, trzeba liczyć się zazwyczaj z jego wyższą ceną i przedłużonym czasem oczekiwania. Często trzeba go będzie bowiem ściągnąć od producenta. 

Zaskoczyć mogą również właściwości samego papieru – to, jak precyzyjnie porusza się w maszynie i w jaki sposób przyjmuje farbę. 

Jeżeli konkretny papier nie wynika z realnej potrzeby, przy druku książek warto wybrać jeden ze standardowych i przetestowanych papierów, dokładnie tak jak robi to większość zamawiających książki. 

Niewłaściwy format może spowodować wzrost ceny druku książek. 

Należy pamiętać, że drukowanie przemysłowe ma jednak niewiele wspólnego z drukarkami domowymi. Druk książki nie polega na wydrukowaniu każdej strony osobno i sklejeniu ich razem. 

Strony książki drukuje się na dużych arkuszach (wiele stron na jednym) w specjalnym układzie, potem odpowiednio rozcina, łączy i oprawia, aby stworzyć finalny produkt. Format książki definiuje, ile stron zmieści się na jednym arkuszu. Im precyzyjniej wykorzystamy arkusz, nie pozostawiając zbyt wiele pustego miejsca, tym mniej arkuszy trzeba będzie wydrukować i tym mniejszą cenę za druk książki trzeba będzie zapłacić. Czasem bardzo drobne dostosowanie rozmiaru, które nie wpływa znacząco na wygląd finalnego produktu, może obniżyć zauważalnie cenę druku. Tak samo niefrasobliwość w doborze formatu spowoduje, że cena będzie niepotrzebnie wyższa. 

W przypadku druku książek, mniej nie zawsze oznacza taniej. 

Liczba stron książki może negatywnie wpłynąć na cenę druku. Nie jest to tak prosta relacja jak mogłoby się wydawać. Z powodów czysto technologicznych może się okazać, że druk książki o 156 stronach jest droższy, niż tej 160-stronicowej. 

Wspominaliśmy wcześniej, że strony są rozmieszczane na arkuszach, a te zaś – obrabiane w procesie druku książki. Niekorzystne rozmieszczenie stron na jednym z arkuszy może negatywnie wpłynąć na proces technologiczny i wymusić dodatkowe działania, które zwiększą koszt. Nierzadko dołożenie kilku stron rozwiązuje problem i normalizuje cenę. 

Przy popularnych formatach liczba stron powinna być wielokrotnością liczby 8 lub 16 – rzadziej 12. Na pewno liczba stron książki do druku nigdy nie może być nieparzysta – w takim przypadku i tak zostanie dołożona pusta strona. Przy oprawach szytych musi natomiast być wielokrotnością 4. 

W przypadku wątpliwości konsultacja z drukarnią pomoże dostosować parametry, w tym liczbę stron w projekcie, aby zoptymalizować druk książki. 

Druk książek – trudno i łatwo jednocześnie. 

Jak widać proces przygotowania książki do druku to zbiór wielu zasad. Można żartobliwie stwierdzić, że trudniej książkę wydrukować niż ją napisać. Nie jest na szczęście tak źle. Warto jednak powierzyć ten proces osobie z doświadczeniem lub zdać się bezpośrednio na drukarnię. Samodzielne przygotowanie książki do druku bez większego doświadczenia nie zawsze jest dobrym pomysłem – może podnieść koszty i wydłużyć czas do otrzymania finalnego produktu. 

zapytaj o cenę

Zapytaj o cenę